Om oss

NHG bildades 12 september 1927. 43 medlemmar påbörjade då den verksamhet som har utvecklats till den stora, aktiva förening vi är i dag.

För att ha egen musik till dansträningarna startades tidigt en kurs i fiolspel för ett tiotal musikíntresserade pojkar. En sånggrupp startades också men den blev kortlivad.

Redan 1935 bjöd man på folkdansuppvisningar på Nacka ålderdomshem. Uppvisningar på Danvikshem kom i gång strax därefter. Midsommarfirandet på Nyckelviken påbörjades 1948 i samarbete med Nacka hembygdsförening. Det samarbetet står sig än i dag.

Under perioden 1974 till 1978 var NHG synnerligen aktiv i och med att föreningen då anordnade gammeldanskvällar i Björknäspaviljongen. Det var under "gröna vågen"-tiden och gammeldans var synnerligen populärt. Den så kallade Pavven var det "rätta stället" och hela Storstockholm vallfärdade dit. Men den 5 september 1978 brann Björknäspaviljongen tyvärr ned och återuppfördes inte. Därmed gick en epok i graven.

Numer är det mest uppvisningar på äldreboenden i samband med nationaldagsfirande, midsommar, och jul som är vår huvudsakliga uppgift.

Medlemsskap.

När du är medlem hos oss blir du även medlem i vårt riksförbund Svenska Folkdansringen och vi tillhör distriktet Folkdansringen Stockholm.

Du får vara med i alla våra aktiviteter och får även såväl medlemstidingen Gammalt & Nytt som Folkdansringens tidning Hembygden.

Kontakta oss på info@nackahembygdsgille.se för att få veta mer.